Thursday, November 16, 2006

Terror en el hipermercado


La matinada del 10 de febrer del 2005 Ikea va obrir un dels seus magatzems a la localitat d'Edmonton, al nord de Londres, després d'haver difós una campanya publicitària que prometia ofertes especials als primers clients. La seguretat del local no estava preparada per rebre els prop de 6.000 clients que, durant les hores prèvies a la inauguració, es van anar amuntegant a les portes, en un preludi de l'aldarull que es produiria minuts més tard. El magatzem només va poder romandre obert durant 30 escassos minuts. Més tard, els analistes van concloure que la promesa de preus barats en una zona socialment desafavorida estava condemnada a generar un desastre. Personalment, sempre m'ha fet la impressió que Ikea és un dels llocs més carregats de violència del nostre entorn immediat. Ho vaig poder comprovar una vegada en què, a l'últim tram del recorregut, a) una jove parella em va tallar (educadament) el pas cap a l'últim model que quedava d'una taula que desitjava comprar, b) em va cridar l'atenció una noia sola i fràgil que aconseguia carregar dues caixes immenses sobre el carro sense ajut de ningú, i c) un petit problema tècnic a la caixa va generar gairebé un espontani escamot de linxament dirigit a l'empleat.

L'incident d'Edmonton és un els fets reals que han servit d'inspiració a J.G. Ballard per a la seva última novel·la, Kingdom Come, apareguda fa pocs mesos a Anglaterra. L'obra parla del consumisme com una de les noves formes evolutives del feixisme. Novament, Ballard confirma la seva alçada com a disseccionador del present: comprar és, ara mateix, exercitar una violència socialment acceptada.

Jordi Costa, Avui

3 Comments:

Blogger Satàrric said...

Això em recorda la "brillant" iniciativa que va dur a terme RyanAir a Bcn prometent el regal d'un billet d'avió a totes aquelles persones que s'apuntessin a fer una campanya espontània a la Plaça Catalunya. Com era previsible els responsables de Ryan Air van haver de sortir x potes del centre (refugiant-se a una comissaria) pk no tenien prou billets pel nombre de persones que s'havien reunit. El que fa el consumisme... Com diria Locke, l'home és un llop per l'home

17/11/06 10:10  
Blogger a said...

Ryanair vindria a ser la peste feta companyia aèria. Encara recordo haver passat un 24 de desembre tancat durant 9 hores en un aeroport liliputiense a Bèlgica sota la neu, sense cap informació sobre el vol, sense un trist bocata que portar-se a la boca... i sense reemborsaments, només faltaria!

Des d'aleshores em dedico a promoure el boicot.

17/11/06 15:27  
Blogger Isis said...

Doncs jo demà vaig a l?ikea i crec q seré la noia fràgil carregant ciaxes q fan el triple q jo!!!
Ja t'explicaré...
Recordo aq nadal en aquell aeroport, el meu menjar va ser una llesca de pa bimbo amb una llauna de tonyina!!!
Des d'aleshores jop també faig boicot a Ryanair, i desprès dels retards q he patit amb Iberia, també els hi faig boicot. D'aquí poc no podré volar! Això sí, orgullosa per mantenir els meus principis!!!

26/11/06 18:53  

Post a Comment

<< Home